De Gelderlander, 4 juli 2009


De laatste dagen van de paters in de Nebo

Fotograaf Theo de Waal volgde het laatste jaar van de paters en broeders van het Neboklooster aan de Nijmeegse Sionsweg. Hij zag kamelen op wieltjes, Christus op zijn rug en een broeder die een kruis verft.

Het vertrouwen van de redemptoristen was eigenlijk zo ge­wonnen. "Ik las in de krant dat het klooster ging sluiten, ben op de fiets gestapt en heb er aangebeld. Na een paar bezoekjes heb ik mijn camera meegenomen en ben aan de slag gegaan."
De Nijmeegse fotograaf Theo de Waal is deze week op de kunstaca­demie afgestudeerd met een repor­tage over het Neboklooster. Het in 1928 opgerichte Sint-Aldonsus­klooster, in de volksmond Kloos­ter Nebo genoemd, werd in decem­ber vorig jaar verlaten door de laat­ste vijftien broeders en paters die er woonden. Er komen woningen in.
De Waal zat zelf jarenlang op de hogeschool in een deel van hetzelf­de gebouw. "Maar het gedeelte van de paters had ik nog nooit ge­zien en ik was er wel nieuwsgierig naar."
Hij kreeg de gelegenheid om, vaak in het kielzog van de jongste broe­der - de 65-jarige broeder Jozef - in het klooster rond te kijken. En zo zag hij via zijn lens broeder Jozef voor de laatste keer in de klooster­tuin het kruis van een likje verf voorzien, legde hij een van de laat­ste gezamenlijke maaltijden van de gemiddeld 80 jaar oude bewo­ners vast op de gevoelige plaat, en maakte hij de ontmanteling van het interieur en de verhuizing mee.
De paters en broeders verhuisden naar stichting Sint-Anna in Box­meer, een speciaal verzorgingshuis voor geestelijken. De Waal heeft nog steeds contact met broeder Jo­zef, die op veel van zijn foto's een rol speelt. "En waarschijnlijk blijf ik hem volgen."

Meer foto's: tejolens.blogspot.com of van 4 tjm 8 juli op zijn school in Den Bosch: http://www.stjoost.nl/